tiistai 12. lokakuuta 2010

Energian säästöä Googlen logiikalla

Google on testannut robottiautoa, joka pystyy navigoimaan ilman kuljettajaa ja tuottamaan materiaalia suosittuun Google Maps –palveluun. Mielenkiintoinen konsepti ja tämä on varmasti kiehtonut insinöörimieltä. Uutisoinnissa on mukana perusteluja siitä, mihin tällä projektilla pyrittiin. Google pyrki energiatehokkuuteen. Tällä systeemilllä autoista voi tehdä kevyempiä, kun miehittämättöminä auton matkustajaturvallisuuteen ei tarvitse panostaa. Robbottiauto voi myös ajaa lähempänä muita ajoneuvoja ja teille voisi sopia enemmän ajoneuvoja. Olen ollut huomaavinani että tiet ovat aika tukossa ajoneuvoja ja mieluummin näkisin ratkaisuja jossa niiden määrää vähennettäisiin. Robottiautoa perusteltiin myös turvallisuuden lisäämisellä. Entäpä jos seuraava Googlen projekti miettisi mitä tehdään julkisen liikenteen houkuttelevuuden lisäämiseksi.

Ajatus robottiautosta on mielenkiintoinen, mutta perustelu energian säästöllä ontuu. Googlen kartat, kuten muutkin vastaavat, tehdään ajamalla ja kuvaamalla kaikki kadut läpi. Olisiko energian säästöön muitakin vaihtoehtoja kuin robottiautot (joka oli siis tutkimusprojekti eivätkä ne ole vielä käytössä)? Voisiko ylimääräiset kuvausreissut yhdistää ihmiten liikkumiseen, jolla on jokin syykin liikkua? Voisiko materiaalin kerääminen liikkua crowd sourcing suuntaan? Kuvauslaitteet näyttävät kuitenkin kalliilta ja monimutakaiselta paketilta niin luultavasti paljon liikkuva ammattiliikenne olisi parempi partneri, siis “Google taksi”? Kaikista yksinkertaisin olisi yhdistää kimppakyyti, markkinointi ja kartta kuvaukset. “Katso kartalta missä Google kuvaus liikkuu ja hyppää kyytiin”. Näin oltaisiin Googlen ytimessä, jakaa tietoa, ja toisaalta saavutettaisiin maksimaalinen näkyvyysvaikutus kuluttajien suuntaan.

Linkkejä:
http://www.aolnews.com/tech/article/google-reveals-its-robot-cars-are-among-us/19667756
http://www.tietokone.fi/uutiset/googlen_robottiautot_ajavat_liikenteen_seassa
http://googleblog.blogspot.com/2010/10/what-were-driving-at.html

Ei kommentteja: