sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Näin innovaatio tapetaan - Kutsuplus vaaravyöhykkeessä

Tekniikka ja Talous kirjoittaa Bookabookan kohtalosta, kuinka Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus onnistui oikeustoimilla 5 vuotta sitten pysäyttämään Bookabookan toiminnan. Nyt vastaavaan ideaan perustava yhdysvaltalainen yritys Chegg tekee 200 miljoonaa liikevaihtoa ja kerää lisää rahoitusta toiminnan laajentamiseen. 

Voisin ennustaa seuraavan yrityksen tappaa innovaatio. Väitän, että se on Kutsuplus.

HSL kokeillut uutta Kutsuplus-älyliikennepalvelua muutaman kuukauden ajan. Tekninen pilotti alkoi Aalto-yliopistosta ja Helsingin yliopistosta valituilla testimatkustajilla kampusten välisessä liikenteessä. Palvelu on nyt avattu ylipistojen ulkopuoliselle käytölle ja on kaikille avoin. Tenkinen pilotti on tulossa päätökseen. Kun kaupallinen pilotti alkaa,  julkinen näkyvyys ja tietoisuus tulee kasvamaan. Saamme todennäköisesti nähdä kiinnostavan keskustelun.

Palveluna Kutsuplus sijoittuu julkisen liikenteen ja taksien väliin. Järjestelmä kerää kyytiin samaan suuntaan menevät asiakkaat ja optimoi reitin. Hinnoittelu on ollut teknisen pilotin aikana varsin kilpailukykyinen jopa verrattuna HSL:n hintoihin, varsinkin jos matka on ylittänyt kuntarajat. 

Kun katsoo TaksiFoorumin keskustelua, voi nähdä aavistella tulevaa. Taksiliitto tulee varmasti tekemään kaikkensa, jotta Kutsuplus seuraa Bookabook suomalaisten innovaatioden hautuumaalle.

Mutta peli ei ole menetetty, se ei käytännössä ole edes alkanut. Vain taksikuskien syvissä riveissä diskurssi hieman polveilee. Suomalaisessa yhteiskunnassa on paljon vahvoja voimia. Vanvaa voimaa edustaa Tekijänoikeuksien puolustajat. Ja varmasti taksiliittokin voidaan sellaiseksi luokitella. Ovatpa jopa kisanneet keskenään. Vuonna 2002 Korkein oikeus pääätti, että takseissa soitettava musiikki esim. radion kautta, on tekijänoikeuskorvauksien alaista musiikin käyttöä ja tuomitsi taksinkuljettajan maksamaan tekijänoikeuskorvauksina Teostolle. Tämän jälkeen takseilta on peritty radion soittamisesta kuukausittaista tekijänoikeusmaksua. 

Taksiliitto ei siis ole ihan kaikkivoipa tässä yhteiskunnassa. Ehkäpä Kutsuplussalla on sittenkin toivoa.

Ei kommentteja: