Joillekin yrityksille sattuu enemmän kuin toisille. Tallinkin tapauksessa kirjoitin yrityksen DNAsta. Kun lukee Nestlen viimeisiä uutisia ei voi välttyä samoista ajatuksista.
Ei kukaan usko että Nestle tarkoituksella haluaa tuhota yrityskuvaansa ja toistaa systemaattisesti virheitä. Nestle on joka tapauksessa kuuluisa kehitysmaista ja äidinmaidonkorvikkeesta jo vuosikymmenien takaa. Nestle halusi maksimoida markkinat ja markkinoi korviketta maihin, johon sitä ei olisi pitänyt myydä. Jauhe sekoitettiin epäpuhtaaseen maitoon ja seurauksena oli lapsikuolleisuuden lisääntyminen. Nestlen vastainen boikotti on yksi onnistuneimpia ja pakotti yrityksen muuttamaan toimintatapaansa.
Kuinka on mahdollista että Nestlen maitojauhe otsikoissa taas? Kiinassa melamiini-skandaali koskettaa useita yrityksiä ja Nestle on yksi näistä. Voisi ajatella että Nestlen historia nimenomaan on ollut niin kova koulu, että yrityksen prosessit on loppuunasti hiottuja eikä mitään tällaista voi enää tapahtua. Onko kyse arvoista eli taloudellisen maksimin lyhytnäköinen tavoittelu on liian pinnalla? Läpeensä osaamatonhan koko yritys ei voi olla. Vai onko yrityksen globalisaatio epäonnistunut? Ongelma sattui Kiinassa eikä Kiinaan laajentuminen ole kaikista helpoin etappi. Jos maan oikeusjärjestelmä on kehittymätön, systeemi johon ei kukaan luota, ja kansan ainoa tavoite rikastuminen, tulokkaalle voi olla hankalaa lokalisoitua markkinoilla pärjätäkseen ja samalla kuitenkin viedä globaalit laatustandardit mukanaan.
Ruokaskandaalit eivät ole ennenkuulumattomia Kiinassa. Tämä on viimeaikaisista tapahtumista laajamittaisin ja kohdistuu erityisesti lapsiin. Kun asuin Kiinassa tapahtui Nanjingissa rotanmyrkkytapaus jossa ruokaan oli sekoitettu myrkkyä. Tuolloin kyseessä oli kilpailijan ilkivalta.
48 Markkinaehtoisen pysäköintipolitiikan hyödyt
11 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti